پنوماتیک چیست

پنوماتیک چیست

پنوماتیک چیست

پنوماتیک چیست ؟ پنوماتیک ( نیوماتیک ) در زبان یونانی به معنی باد یا نفس میباشد , ولی در صنعت و فناوری امروز به معنی استفاده از هوای فشرده برای انتقال انرژی است . بدین ترتیب که هوا به وسیله ای یک کمپرسور فشرده شده  و در سیستم پنوماتیک که در پایین توضیح آن آمده مصرف میشود . به  علت مزایای خواص مانند بازده بالا , قابل کنترل بودن , سادگی تعمیر و  نگهداری و …. باعث شده تا امروزه در صنعت رواج بسیاری داشته باشد .

 سه قسمت های هر سیستم پنوماتیک چیست ؟

تولید هوای فشرده

معمولا این کار توسط کمپرسور انجام میشود ولی در موارد خاص میتوان از سیستم های دیگری نیز بهره گرفت . مانند انتقال هوای فشرده با مخزن

 توزیع هوای فشرده

توزیع هوای فشرده در سیستم پنوماتیک یکی از مهمترین بخشهای طراحی   و اجرای یک سیستم پنوماتیکی است . انتخاب صحیح قطر شیلنگها , انتخاب صحیح سایز شیر آلات و ریگلاتورها و موارد دیگر در طراحی یک سیستم  پنوماتیک بسیار مهم میباشد . در تصویر زیر یک مدار ساده پنوماتیکی نشان داده شده است .

کنترل کننده ها و انجام دهنده ها

پنوماتیک چیست ادامه … در هر سیستم پنوماتیک برای کنترل سرعت و یا قدرت انجام دهندها از دو ابزار عمده استفاده میشود . با توجه به فرمولهایی که در زیر آورده شده میتوان با کم کردن یا زیاد کردن فشار هوا قدرت انجام دهنده را کم یا زیاد کرد . برای این منظور معمولا از ریگلاتورهای فشار شکن استفاده میکنند .

البته ریگلاتورها وظیفه دیگرشان ثابت نگاه داشتن فشار هوای سیستم میباشد . برای مثال اگر هوای فشرده سیستم شما توسط یک کمپرسور 6 الی 8 بار تولید میشود .

یعنی کمپرسور در 6 بار روشن شده و در 8 بار  خاموش میشود ( بصورت اتوماتیک ) سیستم با یک اختلاف دو بار (کیلو  گرم بر سانتیمتر مربع ) مواجه میشود که باعث نوسان قدرت و سرعت  انجام دهنده ها میشود . 

پنوماتیک چیست … در یک سیستم در یک سیستم پنوماتیک معمولا  یک ریگلاتور اصلی و احتمالا از چند ریگلاتور فرعی استفاده میشود ضرورت دارد که ریگلاتور اصلی همراه با واحد مراقبت استفاده شود .واحد مراقبت , رطوبت هوای فشرده را گرفته و آن را تصفیه میکند و نیز با مخلوط کردن هوا با روغن باعث طول عمر بیشتر سیستم میشود . ا از دیگر کنترل کننده ها میتوان به انواع فلو کنترل ها و یا فلو اگزوزها  اشاره کرد .

ا بیشترین کاربرد انجام دهنده ها در صنعت , استفاده از انواع جکهای پنوماتیکی است . جکها در مدلهای گوناگون و بسیار متنوع تولید میشوند که میتوان به جکهای قلمی , رادلس ( بدون شافت ) , کامپکت و ….ا اشاره کرد . از دیگر انجام دهنده ها میتوان به چکشها, موتورهای  پنوماتیکی و …. اشاره کرد .

جهت مشاهده محصولات به صفحه محصولات پنوماتیک مراجعه نمایید.

پنوماتیک چیست
برای امتیاز به این پست کلیک کنید
[کل: 6 میانگین: 5]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا